En liten illustrasjon for turen

Hele denne turen startet vel nesten ved at jeg var inne og så litt på en tur som anestejoh, kirf, livgi og MeSs8 gjennomførte forrige helg. Planleggingen av den turen gjorde meg litt misunnelig. Jeg tror kanskje til og med at jeg forsøkte å påvirke de til å legge turen til denne helgen her. Men det var jo umulig for de. Men noen hadde jo muligheter til å kunne ta en liten tur denne helgen også. Og når jeg slengte fram at anestejoh manglet både noen sektorer og noen kommuner i Møre og Romsdal, så tok det ikke mange nano-sekunder før en tur var løselig avtalt. Og dermed var det jo bare å lage en tur på cachetur.no da 😀

Planer ble laget, og denne gangen skulle det virkelig times også. For å kunne få med både sektorer og kommuner nok, så ble det jo noen ferger. Og hva er vel mer bortkastet enn å tilbringe timer på en fergekai… Det var temmelig uaktuelt ja. Til slutt hadde jeg en klar plan med cacher i 16 kommuner i nabo-fylket. Og naturligvis skulle jeg nå dekke den siste kommunen der også. Og i dagene opp mot turen ble vi enda noen flere. Heldigvis har anestejoh en stor bil 😀

Klokka 06:15, tidlig nok det på en lørdag, kom meldingen om at magneos stod på utsiden for å transportere seg selv og meg til Orkanger. Lastet med flere gps’er, nok kaffe, turplaner og godt humør ankom vi Orkanger ved avtalt tid, og kunne installere oss i en 7-seter. anestejoh var derfor sjåfør gjennom hele turen, og etter å ha plukket opp livgi og torfla var vi klare for et par timer i bil før vi begynte cachingen.

Ikke helt lyst enda 🙂

Siden sist jeg var på Aure har det kommet 3 earthcacher omtrent på samme plassen, Hydrotermal Kvarts – D_Leslie_A #88, Foldinger på Aure – D_Leslie_A #92 og Fe3Al2(SiO4)3 Granat – D_Leslie_A #90. Og disse var naturligvis interessante for meg. Så da måtte vi benytte litt tid her. Det var mye stein å kikke på, mange som gjorde seg ferdig med lørdagshandelen, og som da kikket litt rart der vi gikk rundt, tok bilder og målte. Skulle tro vi var gale jo 😀 Hvilket kanskje ikke er så langt fra tilfellet om man skal tro enkelte da…. Men vi fikk nå nok informasjoner til at svar kunne sendes inn, noen bilder til å legge ved både logg og blogg, og deretter var det inn i bilen for å rekke ferga….

Her kunne jeg ha klatret også

Neste stopp var nemlig fergen til Edøy, og dermed Smøla kommune som jeg jo hoppet over på turen Hvor er jenta fra Aure Frukt og Tobakk? i det vi mistet den fergen med 1 minutt. Denne gangen var dette uaktuelt, og 3 minutter før avgang var vi på plass. Som sagt, venting for lenge er uaktuelt 😀 Vel over på Edøy kjørte vi opp til The Kuli Stone som dermed skulle få æren av å bli den cachen som kompletterte fylket for min del. Vi kom greit fram til både monumentet og kunne lett finne cachen, og fikk signert oss inn under fellesnicket KLAMT 🙂 I det vi da skulle kjøre videre måtte vi litt videre for å finne en god plass og snu på, og der finner vi et virkelig artig tre. Det treet skulle jeg gjerne ha klatret litt i, men både på grunn av tiden og ikke minst at det virket som dette var en privat plass, så fikk det heller være…

Vindstille og pent

I det vi kommer inn mot Notberget kunne livgi fortelle at hun hadde vært her og lett etter denne før. Så selv om hun ikke hadde skrevet inn en DNF-logg, så kunne hun nå få ryddet unna en DNF i alle fall. Og cachen var ikke helt på koordinatene, men ikke vanskeligere enn at den raskt ble funnet. Deretter ble Fryseriet også besøkt. Her hadde hun også vært, og vi fant fort ut hvor loggen var. Men det å signere den var ikke like enkelt. Den stod merket som vintersikker, men det virket som det ikke var så lett å få kommet til loggen allikevel. Vi hadde mange forsøk før vi omsider tenkte at vi måtte gi opp. Melding var sendt til CO også, og jeg hadde trykket inn en DNF på denne. Men heldigvis for oss, så kom CO med beskjed om at vi hadde funnet rett, og vi kunne få lov til å logge den som et funn allikevel. Den takker og bukker jeg for, vel vitende om at det ikke er sikkert at jeg kommer ut hit igjen med det første nei 😀

Litt lite vind, heldigvis

Nå var været godt, og vi fant ut at vi skulle innvilge oss litt mer tid her ute, og heller ta en ferge etter den planlagte. Vi ville gjerne få med oss litt mer av Smøla når vi først var her ute. Smøla Wind farm var første stopp, og etter et veldig greit funn kunne vi se litt på alle de vindmøllene som står her. Jeg synes det er et fint syn jeg, særlig på slike plasser hvor det trolig blåser det meste av tiden uansett 😀 Deretter gikk turen videre til Hopen Kirke, der jeg trodde ut fra hintet at jeg skjønte hvor cachen var. Men hintet var ikke akkurat noe hint i stor grad. Så derfor måtte vi heller stole på koordinatene. Og da ble det jo funn også. Så rart det der….

Var isen trygg?

Så var vi ute på Veiholmen. Her ble cachen funnet veldig lett, og deretter ble det både litt kikking på utsikten og litt testing av is på det som anestejoh mente var et basseng. Hun om det, jeg ville i alle fall ikke bade i dag. Så da var det helt greit at vi satte oss i bilen og kjørte helt ut til Havna på Været. Litt folk ute her nå, men det hindret ikke sjåføren fra å storme ut av bilen for å finne cachen…. Og ja, hun fant den, og ble samtidig temmelig møkkete på fingrene. Så hun kom bort til bilen med den så jeg fikk signert oss inn, og så fikk vi vasket både beholderen og anestejoh litt før hun fikk på seg hansker ved re-plassering av den 😀

En skikkelig kul stein

Siden vi nå var så langt ut som vi hadde planlagt å være, så satte vi kursen inn mot fergen igjen. Men ikke uten å ha vært innom en liten varde… I samme område her ligger det 3 typer med cacher, og da måtte vi jo ha en liten stopp her. Siden jeg er den som synes earthcacher er morsomst av oss, så startet jeg å gå opp Geologi på Smøla, Veiholmen – D_Leslie_A #20 og kikket på disse jettegrytene mens magneos og anestejoh startet med Seilermerket og livgi og torfla gikk etter Verkjen. Nå ligger jo et av delstegene på earthcachen ved den tradisjonelle, så jeg var jo fint innom den jeg også. Og når info var samlet der kunne vi tre andre gå bort til de to som fortsatt stod og regnet litt på multien, og vi kunne gå i samlet flokk for å logge den 🙂

Neste gang skal jeg innom denne.

Nå var det bare strake veien til fergeleiet, og der kom vi som forventet litt tidlig til den neste fergen. Men det var godt, for da kunne vi få logget Edøya Konglomerater – D_Leslie_A #84, kikket litt på kirken som lå litt unna her og ikke minst får i folket litt mat. Uten mat og drikke er det jo noe som heter. Og jeg kunne nok en gang benytte anledningen til å fylle opp kaffekoppen fra en termos som ikke virker å bli tom i dag 😀

Flott utsikt ved masta

Vel over på fastlandet igjen, så hadde vi 3 må-cacher og 2 kan-cacher på programmet. Den første av de vi måtte ta var Masta. Men det skulle vi kanskje ikke ha gjort 😀 For noen skulle kjøre så langt fram som overhode mulig. Men det gikk litt trått med piggfri vinterdekk på den isen der. Så vi kom ikke helt opp med bilen. Og da gikk det litt tid med manøvreringen av den ned igjen. Og det var ikke helt enkelt å komme seg fram på beina heller, skal jeg si. Men vi kom oss fram og fikk logget den i alle fall. Men tiden gikk, så vi hoppet over den andre av må-cachene og den første kan-cachen for å komme ned til Dampskipskaia på Leira som jeg har besøkt før. Men med såpass til favorittpoeng måtte den med. Og på tur mot neste ferge så kunne vi også stoppe ved en annen cache jeg har tatt før, nemlig Linvågvatnet. Man kjører jo ikke forbi en cache i størrelse Large om man ikke må. Og nok en gang kom vi fram til ferga ikke så mange minuttene før den skulle gå.

Burde jeg gått på ski?

I og med at magneos manglet det meste av kommuner før turen startet, så måtte vi sikre oss at vi fikk med alle kommunene som vi kjørte gjennom. Vi kjørte litt for langt for den cachen som var planlagt i Kristiansund kommune, så vi snudde og kjørte tilbake. Snudde ved Bolgavannet igjen, så da måtte denne logges før vi kjørte slik at vi fikk kloa i Jul2014: 16. Desember – Prestmyra også. Dessverre var denne et trist syn, da det ikke var stort igjen av cachen, men jeg hadde en rite-in-rain-logg med meg, så den ble signert i håp om at den er mulig å gjenfinne for CO ved neste vedlikehold. Men vintersikker var den i alle fall 😀

Enda et bilde av kirken

I Gjemnes kommune hadde jeg en kjip opplevelse med mange DNF forrige gang jeg var her. Men i dag skulle en av de bli endret til et funn i alle fall. Jeg hadde forsikret meg om at Gjemnes kirke hadde fått nok vedlikehold til at den kunne finnes i dag. Så da stod den på planen. Det er en god følelse å bli kvitt slike DNF’er altså. Og kirka var like fin i dag som sist gang jeg var innom gitt 😀

Kunne se ut som en liten drage

Nå ble kursen satt mot Aukra kommune så vi tok en litt annen vei enn den et par av tur-deltakerne trodde vi skulle ta. Men det skulle jo bli en del funn allikevel. Først ute var Lydløypa #23 Korsfarerne, en serie cacher jeg kom bort i på forrige tur her. Ikke at vi hadde tid til å lytte på noen lydbok nå, til det pratet vi alt for mye, men vi kunne nå plukke cachen for det da. Og siden livgi og magneos så ut til å ha god los på beholderen, så kunne jeg heller se litt på elva som var nesten frosset til jeg. Sånn før vi tok turen bort til Bergtatt. Her gikk jeg på en dårlig følelse etter hintet nok en gang, og måtte slukøret følge etter de andre bort dit hvor min gps også egentlig ville ha meg….. Men det skal sies, det var et flott monument der. Bare så synd det ikke kunne sees mer der i dag. For det virket som et flott prosjekt.

Litt gjerde, vi bryr oss ikke 😀

Nå skulle vi forsøke å rekke en ferge, så det ble en veldig rask stopp ved FILL UP SERIES #10 – Malmefjorden BO der magneos raskt kunne plukke fram cachen. Deretter inn i Aukra kommune som var en ny kommune for alle unntatt meg. Men jeg hadde sørget for en cache her som jeg ikke hadde heller, nemlig Julsundet skole. Her var det tydeligvis byggearbeider, men vi kom oss på rett plass og fikk funnet loggen allikevel vi. Selv om det så litt svart ut i det vi kjørte oppover veien da 😀

En svakt opplyst kirke

Mens vi ventet et par minutter på fergen over fra Mordalsvågen til Solholmen kunne de andre logge Mordalsvaagen også. Og deretter var det noen sektorer der det fantes cacher jeg allerede har logget som de andre kunne få gjennom Midsund kommune også. Helt fram til Otrøy Kyrkje som jeg hadde en DNF på tidligere. Nå var den heldigvis på plass, slik at dagens andre kunne konverteres til et smilefjes 😀 Og jeg rakk å se litt på kirken også før vi måtte haste videre for ikke å bli stående igjen i 2,5 timer og vente på en ferge….

Etter dagens femte og siste fergetur, så skulle alle gode ting være 3. Altså skulle min tredje DNF bli konvertert. Ved Brattvåg kyrkje var det nemlig et slags CITO forrige gang jeg var her, og cachen da forsvant. Men i dag skulle den være tilstede. Etter tidligere logger å dømme i alle fall. Og hurra! Det stemte. Dermed kunne jeg konstatere at dette var en usedvanlig vellykket tur for min del.

Litt villmark…

På vei inn mot Ålesund hadde vi et par cacher til på planen. SMAK17 #13 Til ettertanke var et veldig enkelt funn, selv om magneos forsøkte å gjøre loggingen veldig mye mer spennende enn vi trodde. Og så ble det en del leting etter Brusdalen transittstasjon før vi kunne finne denne. Det var liksom flere ting her som lignet på hintet, så vi hadde mange forsøk på steder den kunne finnes. Og så måtte vi ha med oss en mystery for dagen også. anestejoh hadde løst SMAK17 #11 Årim nettopp med tanke på denne turen. Og siden det heldigvis ikke var så mange folk ved GZ når vi var der, så kunne vi gå litt rundt og kikke en stund før beholderen ble funnet også. Men naturligvis kom det noen som hadde et ærend her når den skulle re-plasseres 😀

Kul serviett

Nå var det på tide at vi sjekket inn på hotellet, og ikke minst fikk oss litt mat. Etter å ha fått noen råd om bespisning tok vi en liten vandretur via Ålesund GeoCoin Hotel bort til restauranten ANNO der vi kunne få oss litt velfortjent middag i dag. Etter å ha blitt både litt sløve og daffe etter maten, så måtte vi allikevel innom et par plasser som anestejoh og livgi hadde vært og kikket etter en cache på før. Først ut var dermed Molja – Ålesund fyrstasjon som ble et veldig enkelt funn i dag. Litt surt der ute sånn på kvelden, men et funn varmer jo.

En liten krok med atmosfære

Dagens siste cache ble Trankokeriet der vi hadde gode koordinater i loggen fra GorgonVaktmester som gjorde funnet enkelt. Det var mye spennende å se på både i butikken ved siden av og ute på området her. Men nå var damene så slitne at de bokstavlig talt gikk på veggen. Så da var nok dagen over for oss alle, og jeg endte da med 30 funn i dag. 😀