Årets juleferie fikk en litt treg start. Jeg burde sikkert ha forventet det, men akkurat der var jeg litt urutinert gitt. Flyet mitt tok av etter planen, og landet også etter planen. Bare litt etter planen altså. Men så ble vi sittende inne i flyet og vente på plass for at vi skulle bli sluppet av. Og det tok tid. Lang tid. I følge planen jeg hadde laget meg på Cachetur.no skulle jeg kjøre når bilutleie stengte, altså klokka 23.00. Men da hadde ikke en gang bagasjen min kommet på båndet enda. Så det ble noen spennende minutter. Heldigvis var det kø ved bilutleie-kontoret også, slik at jeg fikk ut bil, men det betydde også at jeg ikke startet på turen min før etter midnatt. Med de endringene det måtte gi.

En start

Jeg fikk etterhvert startet bil-gpsen ( Olga ), og kom meg bort til Cirklen / The Circle – Photo report. Ikke så veldig mye å se i dette regnet og dette mørket, men cachen klarte jeg i alle fall å se. Og etterpå tok jeg meg tid til litt handling. Greit å ha noe i bilen gjennom natta også. Det er jo ikke så mye man får med seg på et fly 😀

Av en eller annen grunn endte jeg opp med å kjøre til Challenge: All-round som neste. Her ble det et veldig greit funn, men jeg tok med meg beholderen inn i bilen for signering. For det var litt privat sånn midt på natten 🙂

Deretter tok jeg titten innover til Challenge: 20 lande/Countries. Et par taxisjåfører kikket rart på meg der jeg kom såpass sent, men enten fikk de oppdrag eller så gav de meg opp, for de kjørte etter en kort stund. Og jeg trosset nok en gang regn, og her også mye vind for å finne cachen. Greit å ha bilen i nærheten for signering i alle fall.

Ikke lett alene

Nå hoppet jeg over en cache på planen, og kjørte rett til ARKEN (Virtual Reward). Hadde jo hele området for meg selv, og tenkte å teste selfie-stanga mi. Men den hadde jeg faktisk glemt å lade opp. Så da ble det forsøk på å ta noen greie bilder med lang arm da. Ikke så gode bilder som jeg hadde håpet, men bildet ble det.

Ut fra Danmark

Nå var neste stopp ferga ved Rødby, for å ta den på billigste tid. Men jeg kjente at jeg ikke burde kjøre så lenge, og fant meg en rasteplass jeg kunne overnatte på. Greit å kjøre tryggere. Dermed kom jeg til ferga veldig mye seinere enn jeg hadde tenkt, men jeg kom meg nå over til Tyskland sånn i passelig tid i alle fall. Selv om denne fergen ikke akkurat er av de mest morsomme fergene å kjøre med da.

Need maintainance?

I dag hadde jeg en klar tidsgrense for caching, så noe måtte jeg nok hoppe over. Men det var både noen kommuner jeg ville innom, og en ny delstat også. Den første cachen på tysk jord i denne omgangen ble Nessendorferwegschatz. Den ligger i Plön kommune. Det ble bare et raskt stopp med et hurtig funn, da det ikke akkurat var flust av plasser å lete på heller. Greit med slike cacher innimellom ja.

Dekorert busskur

Deretter ble det et stopp ved Kaköhler – Schatz også. Parkerte like ved det som kan ha vært et busskur, selv om veien den lå langs ikke helt minnet om en vei for buss da… Tok turen opp i noe mat for å lete etter cachen, og etter et par torner var den jo funnet også. Så da rakk jeg å kjøre videre før det kom noen buss gitt 😀

Litt slitt stein

Ved Grenzsteine – Schatz ble jeg litt lurt av at gpsen ikke helt ville slå seg til ro. Så det ble en tur inn i skogen for å lete. Men jeg fikk jo ikke noe godt punkt å lete på det inne heller, så det ble ikke noe funn det. Men jeg skulle i alle fall se litt på hvordan disse steinene var som delte grensen, og da oppdaget jeg jo også noe annet rart. Og det var jo også cachen gitt. Dermed ble det jo et funn på meg allikevel her 🙂

Historisk

Nå var planen Mechelen-Vorpommern, og dermed inn i det gamle Øst-Tyskland. Men aller først skulle jeg også logge Lübeck kommune Vel, avkjøringen til Grenznah kom litt brått på, slik at jeg måtte ta en liten omvei før jeg kunne parkere bilen ikke så langt unna cachen. Og dermed hadde jeg allerede frest gjennom den grensen 2 ganger før jeg hadde funnet cachen. Og her hadde de også skilt som markerte dagen da denne grensen ikke lengre var noen grense 🙂

Enslig tårn

Godt inne i Landkreis Nordwestmecklenburg stoppet jeg ved Bardowiek (Lost Place). Slike plasser fascinerer litt, så jeg tok først med meg kameraet bort og tok noen bilder og bare skannet lett over området. Deretter ble kameraet lagt i bilen, og jeg tok turen tilbake til en litt mer grundig leting. Jeg hadde en forestilling om hvordan denne var, og hang meg litt opp i det. Men etter lang nok tid fikk jeg brutt meg selv ut av den tanken, og da ble jo en grei cache funnet.

Jeg hadde enda en slik plass på planen, men først var det II. Der falsche Pfosten. Her så jeg jo klart hvor loggen var glemt, men jeg måtte vente ut noen som satt på utsiden av et hus og fulgte meg nøye før jeg kunne gå etter cachen. Tok den like så godt med meg inn i bilen for signering også, for ikke å skape for mye oppmerksomhet.

Deretter gikk turen bort til III. Alte Pumpstation (Lost Place). Ikke like spennende plass som det tårnet, og ikke like bra sted å finne cachen heller. Det ble en del leting før jeg omsider gav opp og måtte dra videre.

Eventyrlig

Tilbake inn i Schleswig-Holstein hadde jeg et par nye kommuner også. Jeg startet i Herzogtum Lauenburg med først Spardose, da jeg også trengte noen euro til kveldens store begivenhet. Jeg gikk naturligvis feil vei først, og fikk den lengste ruten til cachen. Deretter ble det litt leting før jeg måtte vente ut noen mugglere ved å ta ut de pengene jeg ville ha, før jeg kunne lete videre, og tilslutt finne cachen.

Litt snurt?

Deretter gikk turen til det første webcam på planen. Veldig stille og rolig å gå bort til Askanierblick og kikke ut over elven herfra. Et fint område. De som var her når jeg kom gikk temmelig fort, så jeg hadde god tid til å finne rett plass for å få tatt bilde med det rette kameraet. Måtte også ta noen bilder av det samme området med mitt eget kamera, da bildene blir litt bedre da.

Litt lite utsikt

Deretter kjørte jeg videre til Hamburg, som jeg har logget tidligere. Jeg hadde egentlig mange earthcacher på dagens plan, men tiden gjorde at jeg bare endte opp med Bergedorfer Geesthang. Selv i litt dritt-vær var det noen som var og gikk her også. Og på gz stod det til og med noen ungdommer og fordrev litt tid. Jeg kikket nå på det jeg ville, og gjorde et godt forsøk på å få ut de riktige tallene på min gps. Men jeg måtte streve litt ja. Men svar fikk jeg ut til slutt.

Kul sel

Siste cache på dagen ble Blind Date ?! i Stormarn. Nå høljet regnet med, men allikevel gikk det folk ute her også. Det var mange morsomme skulpturer liker ved denne cachen, så jeg kunne se litt på de mens jeg vurderte hvor jeg skulle lete. Men det ble mye leting allikevel ja. Den hadde jo mange favorittpoeng, så jeg ville gjerne finne den også. Og etter en lang stoff kom jeg på noe lurt, og sjekket kanskje det mest opplagte stedet. Og det var det en stor boks 😀 Tok den med bort til bilen og signerte loggen i regnværet. Og kunne konkludere med at fangsten var bra nok den.

Farlig do

Jeg kjørte til rommet jeg hadde leid meg, og slapp inn for å sette fra meg bagasjen og ta stedet litt under oppsyn. Helt greit rom, omtrent som forventet, men med en do som var noe utenom det vanlige. For selve dolokket var dekorert med en ost og en mus. Og når du åpnet det, så var bakenden an musa på den andre siden. Slike ting finner man sjelden på hotell, men tydeligvis på AirBnb.

Kiske og Hansen 🙂

Så var det på tide å komme seg til turens store høydepunkt. I kveld skulle nemlig Helloween avslutte sin verdensturné i Hamburg. Og jeg hadde billett her. Ankom parkeringen en stund etter at inngangen var åpnet, men fikk grei plass til bilen, og ikke minst gikk det kjapt gjennom køen inn. Jeg var inne 4 minutter etter at bilen var låst. Så ble det naturligvis litt venting på at Helloween skulle gå på scenen, særlig siden det ikke var noe annet band som skulle spille. Men det var mye å se på. Og i det konserten dundret i gang, og Helloween med både Michael Kiske og Kai Hansen i besetningen, kunne jeg trygt si at det var verdt turen allerede.

Avslutningen

Konserten varte i to timer og førtifem minutter, og hadde ikke et eneste dødpunkt for meg. Og når siste slag i gulv-tamen hadde dundret seg ferdig i ørene mine (den var trigget til en saftig lyd) var jeg godt på vei til litt mat før jeg dro tilbake til rommet og noen timer med litt søvn. Og til sammen fikk jeg 14 funn og 1 DNF på det som ble turens første etappe.